Avtalet innebär att kommunikationsoperatören Open Infra driver nätet och tillhandahåller ett öppet nät med stor valfrihet för våra hyresgäster. Kommunikationsoperatören skriver avtal med ett antal leverantörer av tjänster bland andra Telia, Com Hem, Boxer och Viasat. Våra hyresgäster erbjuds sedan att teckna avtal med den leverantör som för hyresgästen har det bästa alternativet att erbjuda. Vi påverkar dock inte och ska inte påverka vilken tjänsteleverantör våra hyresgäster väljer att ingå avtal med gällande beställning av bredband, TV, telefoni, larm och smarta hem-tjänster. Där råder det avtalsfrihet.
Fiber - en snabb, säker och kvalitativ uppkoppling
En fiberinstallation innebär att vi nu kan erbjuda fiber som möjliggör en snabb, säker och kvalitativ uppkoppling. Möjligheterna online förbättras avsevärt, ett behov som efterfrågas alltmer i en digital verklighet. En fiberanslutning innebär att alla i hushållet kan surfa och streama obehindrat. 1 mbit kommer ingå i hyran och valfriheten därutöver är stor. Basutbudet (SVT1, SVT2, Barn- och kunskapskanalen, SVT24 och TV4) ingår kostnadsfritt.
Ett öppet nät som är leverantörsoberoende
Com Hem kommer att tas bort som fast operatör 2021-08-31 då befintligt koaxialnät försvinner. Koaxialnätet och fibernätet påverkar inte varandra, och du kan närsomhelst gå över till en TV-tjänst via fiber.
Open Infra hanterar frågor om fiber, hur du kommer igång samt felanmälan. Kontaktuppgifter till Open Infras kundtjänst, information om öppen fiber och beställning av tjänster finns på Open infras marknadsplats
- Vid problem med fiberinstallationen ber vi dig att maila felanmälan direkt till Open infras kundtjänst. Det är viktigt att du i mailet lämnar namn, adress, lägenhetsnummer, områdesbenämning (ex Granängsringen, Basilikan) samt beskrivning av problemet.
- Om anslutningen har fungerat men sedan tappar anslutningen, eller om du upplever hastighetsproblem, bildfrysningar i TV:n eller om du inte får kopplingston i telefon mm ska du felanmäla det direkt till din tjänsteleverantör för bredband, TV, telefoni eller smarta hem-tjänster.
Här hittar du frågor och svar gällande fiber. Uppdateras löpande.
