Hur funkar det?
Hur går lägenhetsunderhållet till i Tyresö Bostäder? Vad får en hyresgäst göra i sin lägenhet? Du hittar svaret här.
Underhåll du ska göra själv
Kostnad: |
Rensning av vattenlås, golvbrun och wc: |
556 kronor |
Byte innerdörr med glasöppning målad: |
3 184 kronor |
Byte av innerdörr målad: |
1 824 kronor |
Byte grönsakslåda: |
738 kronor |
Byte hylla/glas/galler i kyl: |
608 kronor |
Priserna är satta utifrån Sveriges Allmännyttas riktprislista.
Har dina persienner gått sönder eller finns inga alls så är det något dInstruktionsfilmer och information på sånt du förväntas fixa själv hittar du på vår hemsida Sköt om din lägenhet. Du som hyresgäst får bekosta det själv.
Instruktionsfilmer och information på sådant du förväntas fixa själv hittar du på vår hemsida Sköt om din lägenhet.
|
|
Konsten att förebygga stopp
För att förebygga stopp i avloppet kan du se till så att exempelvis inte matrester, tändstickor och hårnålar fastnar. Häll inte ner stekfett i avloppet. Att med jämna mellanrum hälla en skvätt diskmedel i avlopp och skölja med varmt vatten är också ett bra och miljövänligt sätt att hålla avloppen fräscha. Undvik att använda frätande kemikalier som kaustiksoda, de kan ge frätskador på hud och ögon och skada plaströr och packningar. Om varken rengöring eller vaskpropp räcker ring felanmälan för hjälp. Då kan vi behöva en vajer för att rensa och slå bort smutsen i och runtom rören.
Det här får du inte göra
Alla nya anslutningar av el, vatten och avlopp ska utföras av fackfolk, alltså inget du får göra själv. Exempelvis ska en diskmaskin eller tvättmaskin kopplas in av en installatör med behörighet. En sån person får du själv kontakta. Det är inte en tjänst som vi på Tyresö Bostäder kan utföra. Vill du ha råd är du välkommen att kontakta vårt kundvärdsteam på telefon 08-682 61 00 eller via mail .
Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll
Underhåll ingår i hyran. Du bestämmer om och hur du vill förnya hemma. Det kallas HLU, hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll.
Vår ambition är att en lägenhets ytskikt, som målning och tapetsering samt omlackering av köksluckor, ska underhållas under en viss tidsrymd. Vi räknar med att en nymålad och nytapetserad lägenhet håller sig hyfsat fin i 15 år.
Det hyresgäststyrda underhållet, både för nuvarande och nya hyresgäster, sker alltid under pågående hyresförhållande.
I vårt nya fastighetssystem bär varje rum sin egen kostnad och underhåll görs efter den uppnådda tidsintervallen för respektive rum. Vi har dessutom uppdaterat kostnaden per utrymme så att det motsvarar den faktiska kostnaden vid utförande. Det ger både dig som hyresgäst och oss en verklig bild av framtida underhållskostnader.
Beställning av HLU
Du får hem en information när det är dags att beställa målning och tapetsering för året. Beställningen gör du sedan via Mina sidor . Har du inte tillgång till dator eller inte kan själv är du välkommen att kontakta vårt kundsvärdsteam via mail eller telefon 08-682 61 00 så hjälper de dig.
Tänk på att du endast får beställa de utrymmen som har ett planerat datum senast den 29februari 2024 och få dessa utförda. Beställningar lagda på utrymmen med ett senare planerat datum (2024 >>) kommer att tas bort utan vidare information.
Det är öppet för beställning under peioden uppdatering av aktuella datum kommer
Tapetval ska vara oss tillhanda senast enligt tidsplanen som bifogades i informationen som du fått i din brevlåda.
Öppettider
Måndag - torsdag 7.30 - 12.00
fredag 7.30 - 12.00
Om du väljer att renovera själv
Om du väljer att renovera själv får du själv stå för alla kostnader gällande material och arbete som uppstår kring renoveringen. Fel material eller jobb som inte är fackmannamässigt utförda kan leda till att du vid utflyttning måste ersätta Tyresö Bostäder om vi då måste återställa lägenheten till sitt grundskick.
De krav vi har vid eget arbete är:
- Att du använder miljövänliga färger
- Att tapeterna är kvalitetssäkrade enligt våra krav
(tapeten ska hålla i 15 år)
- Att du väljer rätt färgtyper (takfärg till tak, väggfärg till väggar etc.)