2021-02-10
Vår reception begränsar tillsvidare antalet besökare
Med anledning av de nya restriktionerna, på grund av den rådande pandemin, begränsar vi tillsvidare antalet besökare till vår reception till endast bokade möten. Det för att hjälpa till att minska smittspridningen i samhället.
Har du ett ärende som innebär att du måste besöka oss behöver du alltså först boka ett möte. Vid övriga ärenden ombeds du att kontakta oss via mail eller telefon.
Mail: kundvard@tyresobostader.se eller telefon 08-682 61 00
Tillsammans kan vi stoppa smittspridningen.
Håll i, håll ut - håll avstånd!
2021-02-10 Felanmälningar med anledning av de nya restriktionerna
För närvarande utför vi endast akuta felanmälningar. Det är felanmälningar som är fara för människa och fastighet. Exempelvis vattenskador och elfel. Övriga felanmälningar ber vi er att avvakta med tillsvidare.
Exempel på akuta felanmälningar:
- Avlopp:
Stopp i avlopp med stigande vatten. Vattnet rinner inte ner i avlopp och risk finns för vattenskada eller personskada.
- El:
Helt strömlös lägenhet / trapphus eller skada på elledning. Risk finns för personskada.
- Glas:
Krossad glasruta. Risk för personskada eller inbrott.
- Skadegörelse:
Skada på fast egendom som innebär risk för personskada eller inbrott.
- Sopor:
Stopp i sopnedkast
- Vatten:
Vatten strömmar från t ex ledning.
- Vitvaror:
Kyl, frys eller spis är helt ur funktion.
- Tvättstuga:
Strömlös tvättstuga eller större fel på tvätt utrustningen så att tvättstugeutrustningen inte går att använda, åtgärdas.
Information om våra åtgärder kring covid-19, från Tyresö Bostäder till dig som är hyresgäst eller bostadssökande
Servicebesök i lägenheter
Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och fortsätter att göra vad vi kan för att minska smittspridningen av Covid-19. Detta för din, vår och våra medmänniskors skull.
Såväl före som efter utfört arbete inne i lägenheter handspritar vi våra händer. Vi använder också handskar så långt det är möjligt och vi undviker att skaka hand med dig, allt för att minska risken för smittspridning.
Vid akuta fel vad gäller då?
Akuta fel såsom vattenläckage, elfel eller andra allvarliga fel som kan drabba dig, grannar, besökande eller fastigheten måste och kommer vi givetvis att lösa omgående.
Vi ber dig då hålla ett säkerhetsavstånd på minst två meter och om du inte har möjlighet att lämna lägenheten, att du är i ett annat rum när vi är på besök. Våra tekniker kommer ringa dig eller skicka ett SMS cirka 10 minuter innan de kommer så du har tid på dig att gå ut. Detta då vi besöker många hem och att vi tillsammans har ett gemensamt intresse i denna fråga där vi kan göra skillnad för alla.
Andra typer av fel?
Så fixar du de enklaste felen själv. Nedan hittar du instruktioner och tips, och en del filmer om hur du till exempel rensar stopp i avloppet i duschen, köket eller badrummet eller gör enklare eljobb. Filmerna är textade på svenska, arabiska, somaliska och engelska.
Tips på hur du själv kan åtgärda enklare fel i lägenheten
Hur länge ska det vara så här?
Vi vet inte hur länge det här läget kommer gälla. Vi följer de rekommendationer myndigheterna lämnar och utifrån det beslutar vi löpande hur vi ska agera.
Viktigt att känna till:
- För allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd.
- Om du gör en akut felanmälan är det viktigt att du uppger om du är sjuk. Viktigt också att veta, att det är vi som fastighetsägare som gör bedömningen om felet är akut.
- Använd helst andra kontaktvägar än att besöka vårt kontor: maila kundvard@tyresobostader.se eller ring 08-682 61 00. En felanmälan kan du även göra via vår app.
- Du kan känna dig trygg med att våra medarbetare följer de riktlinjer myndigheterna gått ut med. Ingen av oss är på jobbet om vi är sjuka.
Tack för din förståelse!
För mer information om corona
Har du frågor om coronaviruset som orsakar covid-19 kan du ringa det nationella informationsnumret 113 13. All information som 113 13 lämnar ut är verifierad av Folkhälsomyndigheten eller annan ansvarig myndighet. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt.
Stanna hemma!
Om du känner symtom av halsinfektion, hosta, snuva och/eller feber ber vi dig att ta kontakt med oss via mejl kundvard@tyresobostader.se eller telefon 08-682 61 00 istället för att komma in. Är det så att du ska skriva kontrakt kan du ta kontakt med vår uthyrning på uthyrning@tyresobostader.se. Vi kan då skicka ditt kontrakt per mail som du sedan signerar med Bank-ID.
Mer information om coronaviruset - Covid-19 och vad du som medmänniska kan göra för att stoppa spridningen.
1177 Vårdguiden
Hittar du här
Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten är expertmyndighet i Sverige. De har sammanställt frågor och svar gällande exempelvis symptom på smitta och hur viruset smittar.
Samlad information hittar du här.
Questions and answers in other languages about Covid-19.
Information från Tyresö kommun
Hittar du här.
Så pratar du med barn om coronaviruset:
Krisinformation.se
Bris
Samlad information på krisinformation.se
Det är flera myndigheter som gemensamt ansvarar för frågor som rör Coronaviruset i Sverige. På krisinformation.se finns samlad information från de ansvariga myndigheterna.
Samlad information krisinformation
Kort film om skydd mot smittspridning: