Välkommen till TB

Vi förstår att det är mycket man behöver komma ihåg i samband med en flytt. Här är några ”kom ihåg”!

Inflyttningsdagen är alltid första vardagen i månaden.

Nycklar
Som inflyttande hyresgäst kvitterar du ut samtliga nycklar hos oss på vårt kontor, Granitstigen 4 (övre entré), Bollmoravägen 119 (nedre entré), efter klockan 13.00 på inflyttningsdagen eller enligt överenskommelse.

Om nycklarna lämnas över direkt av den avflyttande hyresgästen är det mycket viktigt att inflyttande hyresgäst, inom en vecka, visar upp och kvitterar samtliga nycklar hos Tyresö Bostäder. Detta för att undvika att fel hyresgäst debiteras för eventuellt saknade och/eller felmärkta nycklar.

Adressändring

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).

Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.

Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Hushållsel
När du flyttar in ska du på en gång göra en anmälan om nytt elabonnemang.

Vid kontraktsskrivningen får du en anmälningsblankett för hushållsel som ska skickas in till nätägaren, i våra fastigheter är det Vattenfall. Du kan även göra det direkt på deras hemsida eller beställa blankett via deras kundtjänst, telefon 020-82 00 00.

Glöm inte att också avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du flyttar ifrån. Mer information från Vattenfall finns under länken nedan.

Hemförsäkring
Om du inte redan har en hemförsäkring, måste du teckna en sådan. Den täcker det mesta av dina kostnader om du råkar ut för inbrott i lägenheten, skada, brand med mera.

Som hyresgäster hos Tyresö Bostäder kan du teckna hemförsäkring hos Moderna försäkringar som ger ökad trygghet till lägre pris. Reseförsäkring med avbeställningsskydd ingår utan extra kostnad. Samt hela 700 000 kronor i lösöresbelopp, vilket avsevärt minskar risken för att vara underförsäkrad och förlora pengar. 

Parkering och garage
Som hyresgäst hos Tyresö Bostäder kan du ställa dig i kö för en bilplats. För att kunna göra det måste man ha ett kontrakt. Registrera ditt intresse under Mina sidor.

Inflyttningsdagen

Några saker kan vara bra att känna till inför inflyttningen.

Är lägenheten inte i det skick du förväntade dig?
Är det fel som måste åtgärdas direkt, ska du kontakta oss. När du kvitterade ut nycklarna fick du också en kopia på besiktningsprotokollet. Kontrollera lägenhetens utrymmen mot protokollet. Synpunkter på lägenhetsbesiktningen måste lämnas till oss senast 5 dagar efter inflyttningsdatum. Är du missnöjd med städningen är det viktigt att vi kan komma och titta innan du har börjat städa själv.

Flyttkartonger och sopor
I ditt område finns en miljögård där du kan lämna alla dina sopor i de kärl som finns uppställda. Tänk på att inte lämna dina sopor bredvid kärlen.

Bilparkering
Vi arbetar för att hålla bilarna borta från området. Tänk på att inte blockera tillfartsvägarna i onödan, och att så snart som möjligt parkera privatbilar på gästparkeringen som finns i området.