Inflyttningsdagen
Inflyttningsdagen är alltid den första vardagen i månaden. Nedan finner du några saker som kan vara bra att tänka på inför inflyttningsdagen.
Nycklar
Som inflyttande hyresgäst kvitterar du ut samtliga nycklar hos oss på vårt kontor, Bollmorabacken 15 (övre entré), Bollmoravägen 119 (nedre entré), efter klockan 13.00 på inflyttningsdagen eller enligt överenskommelse.
Om nycklarna lämnas över direkt av den avflyttande hyresgästen är det mycket viktigt att inflyttande hyresgäst, inom en vecka, visar upp och kvitterar samtliga nycklar hos Tyresö Bostäder. Detta för att undvika att fel hyresgäst debiteras för eventuellt saknade och/eller felmärkta nycklar.
Vid byten sker omkvittering av nycklar redan vid kontraktskrivningen.
Adressändring
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket. När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos Adressändring.
Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.
Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Hushållsel
När du flyttar in ska du på en gång göra en anmälan om nytt elabonnemang. Vid kontraktsskrivningen får du en anmälningsblankett för hushållsel som du ska skicka in till nätägaren, i våra fastigheter är det Vattenfall. Du kan även göra det direkt på deras hemsida eller beställa blankett via deras kundtjänst, telefon 020-82 00 00.
Kom också ihåg att avsluta ditt gamla abonnemang om ett sådant finns. Mer information från Vattenfall finns under länken nedan.
Hemförsäkring
Om du inte redan har en hemförsäkring, behöver du teckna en sådan. Den täcker det mesta av dina kostnader om du råkar ut för inbrott i lägenheten, skada, brand med mera.
Parkering och garage
Som hyresgäst hos Tyresö Bostäder kan du ställa dig i kö för en bilplats. För att kunna stå i kön måste man ha ett påskrivet kontrakt. Registrera ditt intresse under Mina sidor.
Är lägenheten inte i det skick du förväntade dig?
Är det fel som måste åtgärdas direkt kontaktar du oss omgående. När du kvitterar ut dina nycklarna får du en kopia på besiktningsprotokollet. Viktigt att du kontrollerar lägenhetens utrymmen mot det protokollet. Har du synpunkter på lägenhetsbesiktningen måste de lämnas till oss senast åtta dagar efter inflyttningsdatum/kontraktsstart. Är du inte nöjd med städningen är det viktigt att du meddelar oss detta på inflyttningsdagen så att vi kan besikta innan du börjar städa själv.
Flyttkartonger och sopor
I ditt bostadsområde finns kärl och grovsoprum där du kan sortera och lämna sopor. Tyresö Bostäder arbetar för ett miljövänligt boende och i alla våra bostadsområden finns möjlighet att matsortera.
Bilparkering
Vi arbetar för att hålla bilar borta från våra områden. Viktigt att inte blockera tillfartsvägarna i onödan och att så snart som möjligt efter i eller urlastning parkera privatbilar på gästparkeringen som finns i området eller på den plats du hyr.
|